<br />
<b>Notice</b>:  Trying to get property 'url' of non-object in <b>/data/sites/web/be-sidebe/www/site/assets/cache/FileCompiler/site/templates/blogpost.php</b> on line <b>9</b><br />

04 november 2022

De basisbehoeften van ieder mens

De mens, homo sapiens, een intelligent primaat.
Voor mij een enorm intrigerend wezen.

 

Ondanks dat we als mens individueel enorm van elkaar verschillen,
hebben we op sommige vlakken best veel gemeen.

 

Neem nu onze basisbehoeften.

 

De psycholoog Abraham Maslow publiceerde in 1943 de universele basisbehoeften in de vorm van een piramide met een hiërarchische ordening. Volgens Maslow heeft ieder mens zes basale behoeften. Deze basisbehoeften beïnvloeden je motivatie en zijn aanwezig bij alles wat je doet.

 

We hebben o.a. de behoeften als voedsel, rust, beschutting, bestaanszekerheid en zelfontplooiing.

 

Graag zoom ik op 3 behoeften in nl. Erkenning & waardering, veiligheid en verbinding.

 

Iedereen heeft een sterk verlangen naar erkenning en waardering.

We willen erkenning krijgen voor de acties die we ondernemen in het dagelijkse leven: 

  • de prestaties die we leveren op het werk
  • de huishoudelijke taken thuis
  • de inzet als vrijwilliger
  • de boodschappen die we doen voor ons grootmoeder
  • de zelfgemaakte lasagne

Geef toe, niets is leuker om op tijd en stond een welgemeend compliment te mogen ontvangen van je baas, collega, de CEO, partner, kind, vrienden, ….
Kortom diegene voor wie je het allemaal doet.


Het geeft ons een energieboost, het stimuleert ons, het maakt ons gelukkig.

Maar naast de acties, willen we als mens ook erkenning bij pijn of lastige situaties.

Het feit dat de dokter zegt: “dat moet wel verdomd pijn doen …”
Mensen met de diagnose van Burn-out die te horen krijgen dat die klachten normaal zijn in het herstelproces.
Dat de ochtendroutine met 2 kleine kinderen lastig is en dat het normaal is dat je soms al het gevoel hebt dat je er al een halve dag werk opzitten hebt.
De onmacht die bij iedereen aanwezig is wanneer een huis overstroomt.
 

Erkenning kan zorgen voor een betere verbinding en vice versa.

 

We willen gezien en gehoord worden.


Daarom wil niet iedereen zoals een Martin Luther King een menigte van 200 000 man toespreken maar het zit hem in:

  • een mening mogen delen
  • begrepen worden
  • empathie
  • sociaal contact
  • gezelligheid
  • intimiteit
  • ondersteuning
  • vriendschap
  • betrokkenheid
  • dat er naar jou geluisterd wordt

 

Het is allesbehalve fijn om in een meeting niet aan het woord te komen of je misbegrepen wordt.
Wanneer dit vaak optreedt dan heb je het gevoel niet belangrijk te zijn, raak je gefrustreerd of zelfs onverschillig.
Dan ga je ook niet meer innovatief meedenken, wil je niet meer luisteren naar het verhaal / de opninie van de ander of initiatieven nemen.

 

Connecteren met de personen rondom jou is van uiterste belang.

 

Een echte connectie kan pas wanneer er veiligheid aanwezig is.

 

De behoefte aan veiligheid kan per persoon enorm verschillen.
Er is een draagvlak nodig met als basis vertrouwen.
In je werk betekent het dat je er op vertrouwd dat je niet zomaar ontslagen wordt en in een relatie dat je er op kunt vertrouwen dat je partner je niet zomaar in de steek laat. 
Het gevoel hebben dat je mag zijn zoals je bent en je mag zeggen wat je denkt en voelt. 

 

Veiligheid kan gecreëerd worden door duidelijkheid, open communicatie, voorspelbaarheid, harmonie, bovenstaande behoeften, ….

 


Ik ben zeker dat bij het lezen van bovenstaande behoeften, 
je gretig meestemmend zit te knikken

En toch …

 


Ondanks dat we gelukkig en energievol worden als we bovenstaande krijgen 
en gefrustreerd, onverschillig of bang als we het niet krijgen.
Toch geven we eigenlijk zelf te weinig complimenten aan een ander.
Zijn we zo gefocused op onze eigen mening dat we maar half luisteren naar de ander.

Worden zaken als normaal beschouwd terwijl de ander het toch maar blijft doen.

 

We wachten allemaal op een ander om ons erkenning te geven. Terwijl het zelf zetten van de eerste stap enorm kan helpen.
Want mensen willen zich eerste begrepen voelen alvorens ze bereid zijn om zich in te leven in de gevoelens van een ander.

 

Het is niet gemakkelijk. 
Een simpele “Bedankt” of complimentje, houdt namelijk in dat we openlijk over onze gevoelens praten, en niet iedereen doet dat moeiteloos.
We zijn dat maatschappelijk gezien niet meer gewoon.

 

Echter start het met de kleine alledaagse dingen:

  • iemand om zijn mening vragen
  • interesse tonen in iemand zowel op privé als professioneel vlak
  • terugkomen op wat iemand zei in een gesprek
  • doorvragen

 

Als je een compliment of bedanking wil uiten:

  • wacht niet te lang. Het effect is groter kort na de inspanning of leed.
  • zorg dan dat je weet waarover je het hebt. 
    Bedank niet iemand voor de lekkere appeltaart als het een perentaart is.
    Wat heeft jouw vriendin of medewerker concreet gedaan. Wees specifiek.
  • durf ook mee te geven wat het effect op jou is.
  • zorg dat het persoonlijk aansluit op de ontvanger. Geef geen bos bloemen van Bloemenwinkel “Het Roosje”, als de partner van de persoon in kwestie een andere eigen bloemenzaak heeft.
  • zorg voor variatie bij het uitdrukken van de erkenning. Niet altijd de zin: “Waauw, dat heb je fantastisch gedaan!”

Bedankt lezer om de tijd te nemen en deze blog te lezen, dit maakt me intens enthousiast. 

 

Maak een afspraak

Fantastisch, jouw eerste stap is gezet! 

 

Praktisch:

  • Een kennismakingsgesprek (max. 30 min.) inplannen kan telefonisch via: 0496/38 36 12 of via mail naar eva@be-side.be 
    Zo kunnen we samen een moment prikken.
  • Wens je een sessie (van 60 min.) te boeken, ga naar onderstaande afsprakenplanner.

 

Alvast bedankt en tot gauw